11 July 2018

Ketupat Oh Ketupat





Semenjak balik dari kampung selepas cuti berhari raya boleh dikatakan tiap-tiap minggu aku mengayam ketupat...bukan membawang ye! Dari tak pandai menjadi mahir pulak rasanya dah mengalahkan mr somi. Ada ketika aku pulak mengajar dia. Haii..tak sangka betul. Terima kasih Mek Jarah kerana menurunkan petua membuat ketupat. Menjadi sungguh. Asasnya bagi sekilo beras pulut mesti arung dengan segelas santan pekat. Gula 2 cawan, garam 2 sudu rata.



Esok nak buat ketupat lagi atas request sempena sambutan raya tak habis-habis sekolah mr somi dan sekolah adik. Selagi tak habis bulan syawal ni mikior nak makan je. Khamis besok kalau takde aral kekawan boleh merasa nasi dagang pulak.








Ketupat minggu keempat bulan Syawal, 3 kilo beras pulut ...jangan tak percaya!










29 June 2018

Sambutan Hari Raya 2018

Sate, lemang, nasi himpit, laksa, kuah kacang, lontong, macam-macam biskut dan yang paling istimewa mesti la brownies ...antara juadah sambutan raya hari ni di sekolah. Ahmad pun menumpang sekaki aku bawa untuk sama-sama merasai sambutan raya..jadi tak ke sekolah le dianya hari ni. Minggu depan boleh la mula berpuasa enam pulak..insya allah. Dua minggu ni penuhi undangan majlis raya dulu.


Kalau kak nanan baca post ni, brownies kat depan dalam gambar tu che ning yang buat semalam tau. Rasanya meletop sangat... terlebih coklat!