03 April 2016

Assalamualaikum..telah hampir 5 tahun sejak kali terakhir kemaskini blog pada bulan November 2011. Banyak perkara telah berlaku..dari merai kegembiraan hingga menangisi kedukaan.

Pada bulan Februari  2012 Ahmad hadir mewarnai kehidupan kami sekeluarga. Alhamdulillah Allah mentakdirkan Ahmad menjadi buah hati ummi dan abah. Ummi berdoa semoga Ahmad sentiasa di bawah perlindungan dan rahmah ilahi..menjadi insan yang bertaqwa..berjaya dunia dan akhirat.

Pada bulan Januari 2013 berakhir kontrak untuk hidup di dunia insan yang sangat dihormati  bapa mertuaku yang dikasihi. Semoga ayoh berbahagia di sana. Tahun 2013 abe mad menyusul diikuti abe amir t ahun 2014. Suatu masa akan tiba giliran kami pula. Ya Allah kurniakan kami husnul khaatimah.

21 November 2011

Khabar Dari Tun Perak

Pagi-pagi menyambut panggilan telefon dari Kak Zila mengkhabarkan penerimaan Laporan Audit tahun 2010. Alhamdulillah aku meninggalkan sesuatu yang bermakna apabila audit mencatatkan Laporan Memuaskan. Kerja keras selama setahun membuahkan hasil yang membanggakan biarpun bukan mencapai tahap 'baik' apalagi 'cemerlang'. Sekurang-kurangnya aku telah mengotakan janjiku kepada Tuan Pengetua untuk buat yang terbaik sedaya-upayaku. Takdirnya itulah yang terbaik untukku. Terima kasih Kak Jamnah kerana memberikan aku idea yang canggih manggih setiap kali aku bersua dengan kebuntuan dalam menyelesaikan masalah. Ternyata tiada apa yang tidak boleh diselesaikan asalkan rajin dan redha berkorban masa. Mengingat pesan Kak Jam, di tempat baru buatlah yang lebih baik lagi...insyallah!

01 October 2011

Jamuan Kecil Di Bulan Zulkaedah

Berlalu sebulan Syawal tak kesampaian nak mengadakan rumah terbuka..asyik sibuk memanjang. Ada je program hujung minggu. Tapi minggu aku melapangkan masa menerima tetamu dan meraikan jiran sebelah kiri rumah...menghabiskan sisa-sisa duit raya. Pagi aku menjemput zura dan keluarga untuk bersarapan laksam di rumah. Sebelum tu, semalamnya sempat la buat sebiji kek coklat untuk makan hari ni. Sebelah petang pulak aku menyambut kedatangan ma dan anak-anak, syikin dan anak-anak dan Su, isteri Cikgu Sulizan. Menu tambahannya beehoon goreng bersama keropok. Kekawan lain yang terbaca blog ni, jangan berkecil hati kerana ini bukan rumah terbuka hari raya tetapi sesaje aku meraikan teman yang berhajat datang ke rumah. Kami sentiasa mengalu-alukan kekawan yang sudi nak datang berkunjung ke teratak ini tak kira bila pun. Jadi kalau nak datang tu, telefon dulu...takde le nanti minum air kosong je.

25 September 2011

Gambar-gambar di Hatyai



Kelantan di mana-mana.


Hidangan berharga 560 bhatt



24 September 2011

Lawatan Ke Hatyai dan Songkla, Thailand

Cuti Hari Malaysia 16 September 2011 hingga 18.9.2011 aku ambil kesempatan melancong ke Thailand bersama abe mizi, ct dan ina. Trip ni lama dirancang ketika aku masih berada di sekolah lama. Bertolak dengan bas lebih kurang 12.30 malam dari Padang Rengas. Pagi-pagi 16 September dah beratur di border Padang Besar. Banyaknya bas rombongan dah nampak macam keretapi. Banyak jugalah wang mengalir masuk ke Thailand. Asalnya nak masuk melalui Bukit Kayu Hitam, tetapi kesesakan di sana menyebabkan haluan diubah ke Perlis. Rupanya kat sini pun sama sesaknya. Ramai sungguh rakyat Malaysia meraikan Hari Malaysia di Siam nih.

Tempat pertama kami singgah adalah restoran untuk makan pagi. Mentang le kita pelancong,, bukan main lagi dipukulnye rega nasi ngan air untuk 3 orang makan sampai RM21.00.  nasib aku sorang tak makan nasi setakat minum air teh dalam cawan kecik je. Tempat kedua untuk dicurahkan duit ialah Nora Plaza. Pusat membeli belah yang tak le besar sangat. Ada barangan kulit, kasut, sedikit periuk, barangan kemas dll. Harga boleh tahan mahalnya. Aku tengok-tengok saja. Duit yang dibawa dah set untuk bayar makan , tapi kalau ada yang menarik tu dan harga ok boleh le beli. Pertukaran duit RM100 sama dengan 970 bhatt. Sekarang nilai duit bhatt ni lebih mahal daripada RM.

Destinasi seterusnya adalah kedai menjual makanan ringan. Apa ke namanya,,lupa nak catat. Kat sini ada biji gajus, sotong kering, kekacang, lobak jeruk dll yang beridentitikan Thailand. Kemain lagi ahli-ahli rombongan membeli belah. Aku hanya beli kacang pistacio dan bedak berubat..hehe..he. Pistacio untuk abe ji dan bedak untuk aku. Rasa aku berbaloi jugalah bayar 200 untuk trip ni. Banyak tempat yang disinggah. Penginapan pun ok, di Hatyai Central selama 2 malam. Makan bayar sendiri. Kiranya kat Hatyai ni nak makan tak susah sebab ada restoran orang Islam. Restoran Kelantan pun ada. Aku juga merasa naik tuk-tuk iaitu kenderaan awam yang ada kat Thailand je.

12 September 2011

Idul Fitri 2011

11.9.2011, Ahad. Berjanji temu dengan sebahagian  teman-teman yang istimewa di hatiku. Lokasi rumah zarina di Sri Exora, Kajang. Ini kali kedua berkunjung ke rumah baru zarina. Kali pertama dulu siap tumpang tidur lagi bersama krim satu keluarga. Terima kasih ina dan azmin kerana menerima kunjungan kami semua. Nak pergi rumah hairin tak kesampaian. Aku dah siap pakai baju cantik tau dan yang pentingnya menampakkan aku sedikit ramping..hehehehe, tapi apa nak buat takde rezeki nak merasa tempe kat rumah kau. Tahun depan kau layan kami pulak ye...nak datang perak jauh sangat kan. Apa-apa pun cerita makcik titik oleh akrimah tak mungkin dapat dilupakan. walaupun kali kedua mendengarnya semacam kali pertama pulak. Lawak la krim.



Dari kiri : Husna (anak hairin), siti (adikku), rose (aku le ni),hairin, anas, zarina
dan baby fatihah, iskandar (anak buah) dan Akrimah

Lain kali aku nak duk belakang kau la hairin.

Masa menemu dan memisahkan kita...

12 July 2011

Medan Dalam Kenangan

feri ke kapal terbang ni..

rose, diana, pn.hjh, kak zila dan kak su di ruang legar hotel siantar berlatarkan lake toba.
Berlatarkan Air Terjun Sipisau pisau

Ini je ahli rombongan...+ cikgu mahathir, kepala rombongan merangkap jurugambar.